Motortop.nl
Alles over motoren!

Rijles & Rijbewijs

Wil je gaan beginnen met motorrijden? Wat gaaf! Op deze pagina behandelen we wat je kan verwachten en waar je aan moet denken als jij je rijbewijs wil gaan halen. Weet je nog niet zeker of motorrijden iets voor jou is, dan is het aan te raden om een proefles te nemen. 

Veel rijscholen bieden vrijblijvende proeflessen aan van 1 tot 2 uur waarin, hier kom je erachter of motorrijden echt wat voor jou is of misschien toch niet. De kans is groot dat motorrijden wel wat voor je is want naast dat het een ultiem gevoel van vrijheid geeft en erg ontspannend is, biedt het ook vele voordelen. Denk bijvoorbeeld aan: het zuinige verbruik en lage kosten, minder last van files en het makkelijk parkeren op drukke plekken.

Het rijbewijs

Voordat je op de motor kan stappen moet je net als bij de auto eerst je rijbewijs halen. Omdat het bij het motorrijbewijs wat anders gaat dan bij het autorijbewijs bespreken we hier hoe het motorrijbewijs in elkaar zit. Allereerst is het belangrijk om te weten dat er 3 type motorrijbewijzen zijn, namelijk:

• Het A1-Rijbewijs

• Het A2-Rijbewijs

• Het A-Rijbewijs

Ieder rijbewijs heeft zijn eigen eigenschappen en beperkingen, deze worden hieronder toegelicht:

A1-rijbewijs: 

Dit is het lichtste rijbewijs wat er is en mag je al vanaf 18 jaar halen. Vanaf 17 jaar mag je al wel beginnen met lessen zodat je op je 18e verjaardag examen kan doen. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren rijden van maximaal 125cc en niet meer dan 11kW/15pk. Ook mag een A1-motor niet meer dan 0,1kW per kilo hebben. Voorbeelden van populaire A1-motoren zijn: Kawasaki Z 125, Kawasaki ninja 125, Yamaha MT-125, KTM 125 Duke en de Honda CB125F.

A2-rijbewijs: 

Dit is het middelzware rijbewijs en mag je vanaf je 20e halen. Net als bij het A1-rijbewijs mag je al wel eerder beginnen met lessen. Heb je eerst je A1-examen gehaald dan moet je opnieuw examen doen voordat je het A2-rijbewijs krijgt.

Met het a2-rijbewijs mag je op motoren rijden met een maximaal vermogen van 35kW/48pk, bij dit rijbewijs is er geen limiet gekoppeld aan het aantal cc’s van de motorfiets. Een A2-motor mag niet meer dan 0,2kW per kilo hebben.

Omdat er geen limiet zit aan het aantal cc’s van een A2-motor is het ook mogelijk om een zwaardere motor te begrenzen voor het A2-rijbewijs. Hierbij geldt wel de regel dat het originele vermogen van de motorfiets niet meer dan 70kW mag zijn. Voorbeelden van populaire A2-motoren zijn: Kawasaki Z 400, Kawasaki Ninja 400, Yamaha Mt 07 (met 35kW kit), KTM 390 Duke en de Suzuki GS 500.

A-rijbewijs: 

Dit is het zwaarste rijbewijs en met dit rijbewijs mag je op iedere motor rijden, er is dus geen limiet gekoppeld aan het aantal cc’s, kW’s, of pk’s. Het A-rijbewijs mag je halen vanaf je 24e. Voor die tijd mag je al wel beginnen met lessen, maar nog geen examen doen.

Code 80: 

Als er over het A-rijbewijs wordt gesproken komt het begrip Code 80 vaak ter sprake. Code 80 is een code die op het rijbewijs wordt vermeld op het moment dat je het motorrijbewijs haalt als je 21 jaar of ouder bent. Je krijgt dan het volledige A-rijbewijs maar met code 80. Dit houdt in dat je de eerste 2 jaar dat je in bezit bent van het rijbewijs alleen op A2-motoren mag rijden. Na deze 2 jaar vervalt de code 80 en krijg je zonder opnieuw examen te doen het volledige A-rijbewijs. Ook vervalt de code 80 als je binnen deze 2 jaar 24 jaar wordt.

Haal je op je 20e het A2-rijbewijs, dan krijg je deze code 80 niet en moet je op je 24e opnieuw examen doen voor het A-rijbewijs. Veel mensen kiezen er dus voor om te wachten met het examen totdat ze 21 jaar zijn. Op deze manier kunnen ze op hun 23e al genieten van het volledige rijbewijs en hoeven ze maar één keer examen te doen.

Het examen

Net als bij de auto moet je zowel een theorie- als praktijkexamen doen, deze worden afgenomen bij het CBR. Er is echter wel een groot verschil met het autorijbewijs en dat is dat het praktijkgedeelte van het motorrijbewijs uit 2 onderdelen bestaat, namelijk: het AVB-examen en het AVD-examen.

Theorie examen: 

Voordat je mag afrijden moet je eerst je motortheorie halen. Het theorie examen bestaat uit 50 vragen waarvan je 44 of meer vragen goed moet beantwoorden. Ook krijg je aan het begin van het examen 2 oefenvragen, deze tellen niet mee voor het examen.

Het leren voor het theorie examen kan op verschillende manieren, zo kan je bijvoorbeeld een theorieboek aanschaffen en zelf leren, een theoriecursus via je rijschool volgen of een online cursus volgen via bijvoorbeeld theorie.nl. Ook is zijn er online verschillende websites waar je oefenexamens kan kopen. Een goed voorbeeld hiervan is examencentrum.nl je betaald hier per examen en dus nooit teveel.


Na het behalen van je theorie-examen krijg je van het CBR een uitslagformulier, deze ontvang je digitaal en moet je hebben om deel te mogen nemen aan het AVD-examen. Let op dat het CBR momenteel een gemiddelde wachttijd heeft van 4 tot 8 weken voor theorie-examens.

AVB-examen: 

Het eerste praktijkexamen is het AVB-examen, AVB staat voor Algemene Voertuig Beheersing. Tijdens dit examen moet je speciale verrichtingen uitvoeren, aan de hand hiervan controleert de examinator of jij de motorfiets goed beheerst. In totaal zijn er 12 speciale verrichtingen, hiervan doe je er 7 tijdens het examen. Van de 7 verrichtingen moet je er minimaal 5 halen om te slagen voor het examen. Let wel op dat de verrichtingen geclusterd zijn en je niet mag zakken voor 2 verrichtingen uit het cluster. Welke speciale verrichtingen er allemaal zijn kan je vinden op de site van het CBR of in je theorieboek.

AVD-examen: 

Het tweede praktijkexamen is het AVD-examen, AVD staat voor Algemene Verkeers Deelneming. Tijdens dit examen ga je de openbare weg op en laat je zien dat jij op een veilige en zelfstandige manier kan deelnemen aan het verkeer. De examinator zal in zijn eigen auto achter je aanrijden waarbij jouw instructeur naast hem zit en doormiddel van een oortje aangeeft waar je heen moet rijden. De rit op de openbare weg zal ongeveer 35 minuten duren, hierbij let de instructeur onder meer op:

  • Kijkgedrag
  • Positie op de weg
  • Toepassen van de verkeersregels
  • Beheersing van de motor in het verkeer

Aan het einde van het examen krijg je direct van de examinator te horen of je geslaagd bent.

Kosten van het rijbewijs

Nu je weet hoe het motorrijbewijs in elkaar steekt en hoe de examens eruit zien, zetten we nog even alle kosten voor het rijbewijs op een rijtje:

  • Theorieboek: €26,50
  • Eventuele theoriecursus: €19,99 (voor 2 weken)
  • Oefenexamens via examencentrum.nl: €9,99 (voor 10 examens, of €1,49 per examen)
  • Theorie-examen: €37,-
  • Gezondheidsverklaring CBR: €39,30
  • Rijles per uur: +/- €50,- per les* gemiddeld 15 lessen nodig is in totaal €750,- **
  • AVB-examen: +/- €125,-*
  • AVD-examen +/- €225,-*
  • Pasfoto voor rijbewijs: +/- €10,-
  • Aanvragen rijbewijs bij gemeente: +/- €40,-

*Uiteindelijk bepaalt je rijschool de exacte prijs en verschilt het aantal benodigde lessen per persoon.

**Gemiddeld aantal benodigde lessen, dit verschilt natuurlijk per persoon.