Motortop.nl
Alles over motoren!

Motor importeren vanuit het buitenland: Hier moet je op letten!

Als je opzoek bent naar een nieuwe motorfiets en binnen de grenzen van ons kikkerlandje niks kan vinden is het misschien een idee om een kijkje te nemen bij onze ooster- of zuiderburen. 

Het importeren van een motor vanuit het buitenland kost je wat meer tijd maar is vaak voordeliger. In zowel Duitsland als België wordt er geen bpm berekend en zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland. In dit artikel leggen wij je stap voor stap uit hoe jij een motor uit het buitenland kan importeren en waar je op moet letten. 

Uitkiezen van je nieuwe motor

Voordat je kan beginnen met importeren moet je natuurlijk wel eerst een motor hebben om te importeren. In België worden de meeste motoren aangeboden via de websites 2ehands.be of autoscout24.be, voor Duitse motoren kan je het beste een kijkje nemen op Mobile.de of Autoscout24.de.

Over het algemeen zijn motoren in Duitsland wat goedkoper dan motoren uit België, het kopen in Vlaanderen (België) heeft natuurlijk als voordeel dat de taalbarrière kleiner is. Denk er wel aan dat de eventuele reiskosten ook berekend moeten worden in de aanschafprijs van de motor.

Bijkomende kosten berekenen

Naast de aanschafprijs en eventuele transportkosten komen er bij het importeren van motoren ook nog andere kosten kijken. Afhankelijk van de leeftijd van de motor moet er nog (rest) bpm betaald worden. Om de nog te betalen bpm te berekenen verwijzen wij je graag naar deze handige tool.

Let op, als je een motor wil importeren die nog géén 6 maanden oud is of minder dan 6000km heeft gereden dan ziet de belastingdienst deze motor als nieuw. In dit geval moet je ook de BTW nog betalen. Onze tip is dan ook om hier rekening mee te houden tijdens je zoektocht.

Een totaaloverzicht met alle bijkomende kosten vind je aan het einde van dit artikel.

Het kopen van de motor

Zodra ja een motor op het oog hebt kan je contact opnemen met de verkoper om een afspraak te maken. Als je ervaring hebt met motoren en het onderhoud ervan, kan je er voor kiezen om je nieuwe motor van een particulier te kopen. Heb je liever wat meer zekerheid, ga dan gewoon bij een dealer langs.

Nadat je een afspraak hebt gemaakt met de verkopende partij is het tijd om op pad te gaan. Het is verstandig om met de verkoper af te stemmen of hij wil meewerken met het uitschrijven van de motor, dan sta je niet later niet voor verassingen. Voordat je de motor daadwerkelijk gaat kopen is het verstandig om de motor uitvoerig te controleren op eventuele problemen en gebreken. Maak ook een proefrit om er zeker van te zijn dat je motor voldoet aan de verwachtingen.

Tijd voor het papierwerk

Voldoet de motor aan je verwachtingen en ga je akkoord met de verkoopprijs? Dan is het tijd voor het papierwerk, veel mensen denken dat dit erg ingewikkeld is maar dit valt gelukkig best mee. Het papierwerk kan per land verschillen, in Duitsland heb je Zulassungsbescheinigung (kentekenbewijs) deel 1 en 2 nodig. In België heb je het roze kentekenpapier met voertuiggegevens nodig. Daarnaast is het mogelijk om een koopovereenkomst op te stellen, dit is niet noodzakelijk maar kan het invoerproces bij de RDW versnellen.

Op naar de RDW

Eenmaal thuis aangekomen met je nieuwe motor is het tijd om de motor op Nederlands kenteken te zetten. Dit doe je door een keuringsafspraak te maken bij de RDW, je kan via RDW.nl online een afspraak maken. Per keuringsstation kan de wachttijd verschillen, online kan je eenvoudig terugvinden waar je het snelst terecht kan.

Wil je op de dag van de keuring naar het keuringsstation rijden? Dat kan! Je dient hiervoor wel een ééndagskenteken aan te vragen bij de RDW, daarnaast dien je de motor ook voor deze dag te verzekeren. Er zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen die een ééndagsverzekering aanbieden. Een ééndagskenteken is gratis, een ééndagsverzekering is relatief gezien erg duur. Als je een aanhanger of busje tot je beschikking hebt kan je de motor natuurlijk ook hiermee transporteren.

De kentekenplaat voor het ééndagskenteken mag je zelf maken, deze moet bestaan uit een witte plaat met zwarte letters die onuitwisbaar en bestand tegen het weer zijn.

Tip: Controleer voordat je naar het keuringsstation gaat of je nieuwe motor naar behoren werkt en aan alle eisen voldoet. Denk hierbij ook aan het geluidsniveau van de uitlaat, als er een andere uitlaat is gemonteerd kan er een dB-meting worden uitgevoerd.

De RDW keuring

Eenmaal aangekomen bij de RDW moet je je aanmelden bij de balie. Hier dien je de keuringskosten af te rekenen (ongeveer 100 euro), daarnaast overhandig je het buitenlandse kentekenbewijs dat bij de motor hoort. Eventuele andere documenten die bij de motorfiets horen geef je ook af, tot slot geef je ook je rijbewijs af zodat ze de motor op jouw naam kunnen zetten.

Nadat je je hebt aangemeld bij de balie mag je even wachten tot je wordt opgehaald door de keuringsmeester. Tijdens de keuring wordt er onder andere gelet op de technische staat van de motorfiets, het frame- en bloknummer en de kilometerstand.

Op de site van de RDW kan je rustig teruglezen hoe het invoeren van een motorfiets in zijn werking gaat. 

Goedgekeurd en nu?

Zodra je motor is goedgekeurd door de RDW keurmeester ontvang je een document waarop alle gegevens van jouw motorfiets staan. Voordat je de weg op mag moet je echter nog een paar dingen regelen. zoals de BPM aangifte, de BPM formulieren dien je per post naar de belastingdienst op te sturen waarna je per mail een rekening met betaalverzoek ontvangt.

Zodra de BPM betaald is ontvang je van de RDW je kenteken en kentekenbewijs. Je kan je motor nu gaan verzekeren. Het laatste ding wat je nu nog moet doen is het laten drukken van je kentekenplaat. Je kan op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en je kentekenbewijs nieuwe kentekenplaten laten drukken bij een kentekenloket bij jou in de buurt. 

Gemiddeld kost het drukken van een kentekenplaat 25 tot 45 euro.

Het hele proces van goedkeuring tot het laten drukken van je kentekenplaten neemt gemiddeld zo’n twee weken in beslag. Is alles geregeld? Dan kan je eindelijk de weg op en genieten van jouw nieuwe motorfiets!

De kosten op een rijtje

In dit overzicht zetten we alle kosten voor het importeren van een motor nog even op een rijtje.

• Aanschafprijs motor: …

• Brandstofkosten ophalen motor: …

• Keuring RDW: +/- €100,-

• Betalen rest BPM en BTW: …

• Laten drukken Kentekenplaat: €25,- tot €45,-

• Optioneel: ééndagsverzekering …

• Optioneel: Huur aanhanger/busje: …

Wil je weten hoeveel jouw nieuwe motor uit het buitenland daadwerkelijk gaat kosten? Zet de bovenstaande zaken dan even voor jezelf op papier.