How To: Ketting smeren en onderhouden
Het smeren van de ketting van je motorfiets is een van de minder leuke klusjes, toch is dit erg belangrijk. In dit artikel behandelen we hoe jij je ketting het beste kan smeren en wanneer je ketting opnieuw gesmeerd moet worden.
Waarom ketting smeren?
Het insmeren van je ketting met kettingvet zorgt ervoor dat de ketting soepel over de tandwielen verloopt en de schakels van de ketting gesmeerd blijven. Ook zorgt kettingvet ervoor dat de rubberen ringen die tussen je schakels zitten gesmeerd blijven. Wanneer je de ketting van je motorfiets niet smeert zal deze na verloop van tijd uitdrogen en sneller sluiten of zelfs roesten.
Hoe vaak ketting smeren?
Hoe vaak je de ketting van je motorfiets moet smeren hangt af van verschillende factoren. In de basis is het verstandig om je ketting in ieder geval om de 500 kilometer in te smeren met een verse laag kettingvet. Als je veel in de regen rijdt is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
Hoe ketting smeren?
Je kan de ketting van je motor het beste smeren, vlak nadat je gereden hebt. De ketting is dan namelijk nog warm en uitgezet. Dit geeft kettingvet de kans om beter te hechten tussen de schakels. Zet je motor na het rijden dus op een paddockstand of op de middenbok. Pak nu je kettingspray en draai aan het achterwiel terwijl je met je kettingspray de binnenkant van je ketting inspuit.
Laat je motorfiets na het insmeren van de ketting nog even een halfuurtje staan voordat je weer de weg op gaat. Zo geef je de kettingsmeer de kans om goed te hechten.
Verschillende soorten kettingsmeer
Er zijn verschillende soorten kettingspray en iedere soort heeft andere eigenschappen. Het is belangrijk om te weten welke spray geschikt is voor jouw motor. In hoofdlijnen zijn er drie soorten kettingvet te onderscheiden:
• Voor normaal gebruik
• Voor circuit gebruik
• Voor offroad gebruik
In de basis hebben deze soorten allemaal dezelfde werking, namelijk het vet houden van je ketting. Het verschil zit hem in het type motor en het gebruik van de motor. Voor de meeste motorrijders zal de normale kettingspray voldoende zijn. Motorrijders die vaak op het circuit of op onverharde wegen te vinden zijn kunnen beter een speciale kettingspray gebruiken.
Kettingspray voor offorad gebruik zorgt bijvoorbeeld voor een extra beschermlaag om de ketting zodat zand en modder minder snel aan de ketting hecht. Het nadeel van deze spray is dat de ketting meer weerstand heeft en minder goed tegen hoge snelheden kan.
Kettingspray voor circuit gebruik heeft bijvoorbeeld de eigenschap dat deze zorgt voor een lagere rolweerstand. Deze spray is dus beter geschikt voor hogere snelheden, een nadeel van deze spray is dat je de ketting van je motorfiets vaker moet insmeren.
Ketting schoonmaken
Naast het smeren van de ketting is het ook belangrijk om je ketting een aantal keer per jaar schoon te maken. Een vieze ketting slijt namelijk sneller en verkort de levensduur van je ketting. Voor het schoonmaken van je ketting heb je twee dingen nodig, namelijk een kettingborstel en een spuitbus met kettingreiniger.
Net als bij het insmeren van de ketting is het handig om je motorfiets op de middenbok of paddockstand zetten. Spray vervolgens je ketting in met kettingreiniger. Dit kan je op dezelfde manier doen als tijdens het smeren van de ketting. Pak vervolgens de kettingborstel en plaats deze aan de onderkant van de ketting. Draai je achterwiel vervolgens rond zodat de ketting wordt geborsteld.
Herhaal dit proces totdat je ketting zo schoon mogelijk is. Pak nu een oude poetsdoek en droog je ketting af. Spray tot slot de ketting in met verse kettingvet, je ketting is nu helemaal gereinigd en je motorfiets kan er weer tegenaan!